Pandangan seorang doktor pakar bedah mengenai suplemen shaklee? Inilah pandangan terbuka dari kaca mata Dr Shazly Safian, M.D (Unimas), M Surg (UKM) Pakar Bedah Am terhadap suplemen khususnya suplemen shaklee.

 

Ceritanya, satu hari di klinik.

Pesakit : Assalamua’laikum doktor.

Doktor : Wsalam. Sila duduk. Apa yang boleh saya bantu?

APABILA UBAT HOSPITAL KURANG BERKESAN UNTUK ATASI MASALAH

Pandangan seorang doktor pakar bedah mengenai suplemen shaklee

Pesakit : Macam ni doktor. Saya ni dah lama sembelit. Nak dekat setahun lebih dah. Temujanji saya di sini pun dah lama. Teropong usus pun saya dah buat. Darah dah cek, pun normal. Saya daripada tak tahu apa-apa pasal ubat, sekarang saya dah tahu dah nama ubat. Lactulose saya dah makan berbotol-botol. Dulcolax pun saya dah makan. Klinik di luar pun saya dah pergi. Bende yang sama jugak diorang bagi. Saya masih sembelit doktor. Memang tak ada ubat ke?

Doktor : Hmm.. kalau semua cik dah cuba, saya boleh sarankan sesuatu yang saya rasa boleh membantu masalah cik. Cik cuba makan ni.. (sambil menghulurkan sebotol Herblax). Cik ambil 4 biji setiap malam. Ni no hp saya. Ada apa-apa masalah boleh hubungi saya.

Pesakit : Ok doktor. Terima kasih banyak. Harap masalah saya settle lah lepas ni.

PANDANGAN SEORANG DOKTOR PAKAR BEDAH MENGENAI SUPLEMEN SHAKLEE BERUBAH BILA

Dua hari kemudian, saya dapat panggilan.

Pesakit : Assalamua’laikum doktor. Terima kasih banyak doktor suggestkan saya ambil Herblax tu. Dua hari yang lepas ni merupakan hari paling bahagia bagi saya. Saya membuang punyalah lawas. Mula-mula najis tu punyalah bau busuk tapi selepas 2-3 kali membuang, najis dah jadi macam biasa dan perut saya memang lega doktor. Terima kasih banyak doktor. Terima kasih.

Doktor : Sama-sama cik. Saya turut gembira dapat membantu.

 

Pandangan seorang doktor pakar bedah mengenai suplemen shaklee

 

Dan saya sejak dari hari itu, saya merupakan “The Best Doctor In Town’. Tugas saya setiap hari hanyalah SATU; MEMBANTU PESAKIT SEMBUH. Asalkan pesakit sembuh dan masalah mereka selesai, saya cukup gembira. Beza saya dengan doktor lain, saya ada ‘secret weapon’. Dulu-dulu saya seperti doktor lain juga. Hanya percaya pada ubat-ubatan. Mana mungkin suplemen boleh menyembuhkan penyakit padahal ubat-ubatan gagal? nama pun suplemen a.k.a makanan tambahan.

Nyata tanggapan saya berubah ketika isteri saya sendiri yang menghidap sakit gastrik yang teruk gagal sembuh dengan ubat-ubat gastrik yang kuat dan hanya sembuh dengan Soy Protein Shaklee.. yup ESP!

KENAPA DOKTOR SUKAR MENERIMA CADANGAN PENGAMBILAN SUPLEMEN?

Berdasarkan pengalaman saya sendiri, kenapa ramai doktor apabila pesakit bertanyakan “Bolehkah makan suplemen?”. Kebanyakan mereka akan kata ‘tak boleh’ atau ‘jangan makan’ nanti rosak buah pinggang disebabkan beberapa sebab.

 

1- Tiada ilmu

Macam saya dahulu, saya tak tahu apa-apa pasal suplemen. Jadi bila pesakit tanya, saya akan kata either tak tahu atau tak boleh sebab nanti saya kata makan, dia makan jadi apa-apa saya juga yang susah. So jawapan senang, tak boleh.

 

2- Tiada masa

Kadang-kadang kami ni sibuk. Ramai pesakit nak kena layan. Kekurangan masa dan tambahan tiada ilmu buat kami memeberi jawapan standard dan selamat. ‘Tak Boleh atau Jangan, Bahaya’.

 

3- Men’generalized’kan perkara

Seperti semua tahu, suplemen ni banyak dan tak dinafikan ada suplemen yang memang bahaya. Jadi bila pesakit kata ‘suplemen’, dan bagi para doktor yang tidak tahu apa-apa berkenaan suplemen melainkan maksud suplemen itu sendiriiaitu tambahan, maka sudah tentu jawapan yang diberikan adalah  tak boleh juga. Jadi disebabkan ada suplemen yang memang bahaya untuk diambil, maka belasah semua suplemen bahaya untuk dimakan.

Namun jika dipelajari, suplemen ternyata mempunyai fungsinya yang tersendiri dan amat penting untuk seseorang pesakit. Sebagai contohnya kegunaan Omega 3 bagi pesakit di ICU. Tapi itu merupakan topik yang lain.

Jadi bagi semua SID, teruskan membantu lebih ramai orang untuk mengamalkan memakan suplemen Shaklee. Anda tidak perlu takut kerana semua suplemen Shaklee melalui kajian tersendiri dan mereka juga mempunyai para-para doktor tersendiri. Moga kita semua dapat membantu lebih ramai orang mendapat kesihatan yang lebih baik.

Dr SHAZLY SAFIAN

 

‘The doktor of the future will no longer treat the human frame with drugs, but rather will cure and prevent disease with nutrition’

Thomas Edison

TANGGUNGJAWAB PENGGUNA UNTUK PILIH DAN STUDY PRODUK SUPLEMEN YANG BENAR-BENAR BAIK SERTA SELAMAT UNTUK DIMAKAN DEMI UNTUK KESIHATAN DIRI DAN KELUARGA

Sebenarnya ramai doktor-doktor perubatan hari ini yang telah terbuka mata menerima kepentingan suplemen atau makanan tambahan untuk mencukupkan keperluan nutrisi seharian kita bagi mengurangkan risiko mendapat penyakit. Namun demikian mereka sangat berhati-hati dalam memilih dan mencadangkan suplemen tambahan pada pengguna memandangkan sektor suplemen dan makanan tambahan telah menjadi satu industri yang bukan sahaja untuk kesihatan semata-mata tapi untuk keuntungan lumayan sesetengah pihak tanpa memikirkan faktor keselamatan dan kesihatan pengguna.

Ada banyak jenis dan pelbagai jenama dijual di pasaran baik tempatan mahupun antrabangsa. Inilah yang menjadi kebimbangan para pegawai kesihatan kerana pemilihan suplemen yang salah bukan hanya merisikokan orang ramai kepada kesihatan pengguna.

Kandungan bahan-bahan yang berbahaya dan terlarang dalam suplemen-suplemen ini tiada kajian yang diiktiraf, penjenamaan dan pembungkusan semula produk luar sebagai jenama sendiri, produk-produk yang tidak diktiraf oleh kementerian kesihatan dan sebagainya boleh membawa kesan buruk kepada pengguna khususnya.

Ia boleh merosakkan organ-organ kita dan pengguna juga berisiko mendapat pelbagai penyakit kronik seperti kegagalan buah pinggang, penyakit kanser, pergerakan jantung yang abnormal dan lain-lain lagi pada masa akan datang. Ini yang sangat-sangat dibimbangkan oleh doktor-doktor pada masa kini.

Vitamin Shaklee dijamin selamat, semulajadi dan berkesan.

 

Ini sangat berbeza dengan suplemen yang dihasilkan dan dikeluarkan oleh shaklee. Sejumlah peruntukan yang besar berbillion-billion USD setahun dikeluarkan semata-mata untuk RND produk-produknya serta ia juga sangat menitik beratkan penggunaan bahan-bahan yang semulajadi lagi selamat sahaja. Boleh baca di SINI dan SINI untuk mengetahui lanjut berkenaan Shaklee Difference.

Adalah menjadi tanggungjawab pengguna juga untuk memilih dan study produk suplemen yang benar-benar baik serta selamat untuk dimakan daripada mendengar rumours yang tidak benar yang bertujuan untuk menakut-nakutkan orang ramai dari memilih suplemen yang baik.

Untuk pertanyaan lanjut serta sekiranya anda inginkan cadangan vitamin yang bersesuaian untuk kesihatan anda dan keluarga,

Bolehlah hubungi saya di,

✍FB : Siti NorAini Sheikh Abdullah

✍FB Page : CelikSihat Page

✐Blog : CelikSihat 

✐Instagram : shakleeseriiskandar_kakct
✉Email : sitinurra77@gmail.com
✆HP : 019-514 6495
✆WhatsApp : 019.514.6495

Inshaallah saya akan bantu anda.

Setiap pelanggan yg membuat belian vitamin dan set kesihatan shaklee dengan saya berhak untuk mendapat panduan/konsultasi berkenaan pengambilan vitamin beserta pelbagai info-info diet pemakanan yang sihat.

Terima kasih.

 

Disclaimer

The opinions and views expressed in this article are the authors own and do not reflect the view of Ministry of Health

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *